29 gru 2016

Imię JHWH, do kogo należy ?



Szukając odpowiedzi na pytanie: Kto skrywa  się za imieniem JHWH-JAHWE ? Napotykałem jedynie, że jest to Najwyższy Bóg, Jedyny Bóg, który jest Ojcem naszego Pana i Zbawiciela Jezusa Chrystusa. Czy takie stanowisko jest słuszne? Czy ci, którzy tak twierdzą, wzięli pod uwagę wszystkie wypowiedzi Słowa Bożego w tym temacie ? 
Odnoszę wrażenie, że nie. Gdyż, oto w Ewangelii Jana 5/36-37 czytamy:
Lecz Ja mam świadectwo większe od Janowego. Są nim dzieła, które Ojciec dał Mi do spełnienia. To, co czynię, świadczy o Mnie i oznacza, że Ojciec Mnie posłał. To właśnie Ojciec, który Mnie posłał, wydał świadectwo o Mnie. Wy nigdy nie słyszeliście Jego głosu ani nie widzieliście Jego oblicza. BWP                 Jan. 5/36-37
Są to słowa Pana Jezusa skierowane do Żydów, w których bardzo wyraźnie pada stwierdzenie, że głosu i postaci Ojca, nikt z Izraelitów  nigdy nie słyszał ani nie widział. Jakie znaczenie ma to oświadczenie naszego Zbawiciela ? Jest ono bardzo ważne w odniesieniu do kolejnych fragmentów biblijnych. Oto one:

Wtedy Jahwe powiedział do Mojżesza: Ukażę ci się w gęstym obłoku. Lud powinien słyszeć, jak będę z tobą rozmawiał, żeby cię potem darzył zaufaniem. A Mojżesz powtórzył Jahwe słowa ludu.  BWP II Mojż. 19/9

A głos trąby wzmagał się coraz bardziej. Mojżesz przemawiał, a Bóg odpowiadał mu na głos. BW II Mojż. 19/19

I wówczas dał się słyszeć z ognia głos Jahwe. Słyszeliście głos, ale nie widzieliście mówiącego, tylko słyszeliście głos. BWP V Mojż. 4/12


Kiedy usłyszeliście głos wydobywający się z obłoków, podczas gdy cała góra stała w płomieniach, przyszliście do mnie, wy wszyscy przywódcy poszczególnych pokoleń oraz starsi ludu, i powiedzieliście tak:
Oto jak Jahwe, nasz Bóg, okazał nam swoją chwałę i wielkość. Słyszeliśmy także Jego głos wydobywający się spośród płomieni ognistych. Byliśmy dziś świadkami, że Bóg przemawiał do człowieka, a człowiek [mimo to] pozostał przy życiu. Czemuż więc teraz mamy wyginąć? Strawi nas bowiem ten straszny ogień. Słysząc w dalszym ciągu głos Jahwe, będziemy umierać.
Któż spośród żyjących, kto słyszałby, tak jak my, głos Boży wydobywający się spośród płomieni ognistych, ostałby się przy życiu? BWP V Mojż. 5/23-26

Nie z ojcami naszymi zawarł Pan to przymierze, lecz z nami, z nami, którzyśmy tu wszyscy dziś przy życiu. Twarzą w twarz Pan z wami mówił na górze z ognia.                                    BW V Mojż. 5/3-4

Czyj głos słyszeli Izraelici pod górą Synaj ? Jednego możemy być pewni. Był to głos Boga Jahwe. Ale to jeszcze nie koniec cytatów:

I rozmawiał Pan z Mojżeszem twarzą w twarz, tak jak człowiek rozmawia ze swoim przyjacielem, po czym wracał Mojżesz do obozu, podczas gdy młody sługa jego, Jozue, syn Nuna, nie oddalał się z Namiotu              BW II Mojż. 33/11

Ilekroć szedł Mojżesz przed oblicze Pana, by z nim rozmawiać, zdejmował zasłonę aż do swego wyjścia, a gdy wyszedł, mówił do synów izraelskich wszystko, co mu nakazano. A gdy synowie izraelscy patrzyli na twarz Mojżesza, a skóra na twarzy Mojżesza promieniała, Mojżesz nakładał z powrotem zasłonę na swoją twarz, aż do czasu, gdy odchodził, by rozmawiać z nim. II Mojż. 34/34-35

... Słuchajcie moich słów: Jeżeli jest u was prorok Pana, to objawiam mu się w widzeniu, przemawiam do niego we śnie. Lecz nie tak jest ze sługą moim, Mojżeszem. W całym moim domu jest on wiernym. Z ust do ust przemawiam do niego, i jasno, a nie w zagadkach. I prawdziwą postać Pana ogląda on... IV Mojż. 12/6-8

Z kim tak bezpośrednio rozmawiam Mojżesz ? Tu również możemy być całkowicie pewni, że był to Bóg Jahwe.  W oryginale w miejscu słowa Pan występuje tetragram JHWH

Czy w świetle przedstawionych fragmentów biblijnych, nadal można stać na stanowisku, że Bóg Jahwe to Ojciec ? Ja uważam, że nie ! Dlaczego ?
Po pierwsze: Zacytowane teksty są tak jednoznaczne, że nie pozostawiają żadnego pola manewru do innej interpretacji niż ta, że to głos samego Boga Jahwe słyszeli Izraelici oraz, że Mojżesz bezpośrednio- inaczej twarzą w twarz rozmawiał również z samym Bogiem Jahwe.
Po drugie: Czy pamiętamy słowa Pana Jezusa z Ewangelii Jana 5/36-37, który bardzo wyraźnie stwierdził, że głosu Ojca ani Jego postaci nikt z Izraelitów nigdy nie słyszał i  nie widział. 
Jak ta wypowiedź naszego Zbawiciela, ma się do fragmentów przedstawionych przeze mnie ze Starego Przymierza ? Do jakich logicznych wniosków należy dojść przy założeniu, że Jahwe to Ojciec  ? Jakie one są ?
Są one bardzo tragiczne !!! Gdyż słowa  Jezusa Chrystusa z Ewangelii Jana 5/36-37 należy uznać za nieprawdziwe.
Kim jest ten, kto nierzetelnie nas informuje, przekazuje nam jakąkolwiek wiadomość ? Oczywiście oszustem i kłamcą. Tak oto, na obrazie niewinnego, bez żadnej skazy Baranka Bożego pojawiła sie jednak rysa. Przy założeniu, że Jahwe to Ojciec, Syn okazał się winnym przekroczenia zakonu i nie może nas zbawić.
Czy są to logiczne wnioski wynikające z powyższego założenia ? Jak najbardziej tak.
Czy są prawdziwe ? Jak najbardziej nie !!!
Ale tak się dzieje, gdy brak jest rzetelności, sumienność, a przede wszystkim gdy nie korzysta się z mądrości Bożej, tylko wyłącznie z własnej.
Jest tylko jedna siła, której zależy na poniżeniu, przedstawieniu w złym świetle Pana Jezusa. To diabeł, który walcząc z Bogiem dopuści się najohydniejszych rzeczy, aby tylko podważyć autorytet Pana Jezusa, autorytet Ojca i jego Słowa.
Drogi Czytelniku! To nie Słowo Boże się myli, to nie Pan Jezus się myli. Mylą się ci, którzy stworzyli taką tezę.
Zatem kto kryje się za imieniem JHWH-JAHWE ? c.d.n.


3 komentarze:

  1. Bardzo dwuznaczny artykuł. Nie wiadomo o co autorowi chodzi i co tak naprawdę w tym temacie myśli. Czy nastąpiła zmiana teologicznych poglądów? Czy nadal trwają jakieś utarczki okołoblogowe, jak dotychczas? Czy autor pomyslał, że teologia, to nie Chrystus? Czy autor głosi Chrystusa, czy też teologię, która wszak różną i zmienną jest?

    OdpowiedzUsuń
  2. Proponuję zamiast amatorskiej egzegezy Biblii i wersetowych przepychanek, zacząć głosić kerygmat i nie tracić czasu na rzeczy do Zbawienia niepotrzebne, a wręcz szkodliwe.

    OdpowiedzUsuń
  3. p.s. i niechaj te egzegezy nie urastają do rangi papieskiego dogmatu ex cathedra.

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.